твоята гледна точка
10 храни и чай борят настинка и грип
Автор Vnews, добавено на 16.12.2013 година, в категории: Доктор Ох Боли, Коментари (0)

Казват, че каквото ядеш, на това приличаш. Тази сентенция остава вярна и по отношение на боледуванията ни. Ако се храним здравословно, осигуряваме на организма си важни витамини, минерали и антиоксиданти, с помощта на които той изгражда защитните си сили срещу простуда и грип. Всяка една хранителна група може да осигури подобни продукти, така че тук няма да се ограничим единствено с добре познатия съвет – консумирайте повече плодове и зеленчуци.

1. Риба

Полезни в случая са мазните видове риба, тъй като те са богати на омега-3. Тези мастни киселини са известни със свойството си да потискат възпалителните процеси. В организма постоянно текат такива, с които той се справя. Дори и в случаи на хронично заболяване наличието на омега-3 може само да улесни организма в дейността му да поддържа обичайните си функции и да се справя срещу микроогранизмите.
Изследване от 2011 г., публикувано в Brain, Behavior and Immunity доказва, че само с 3 месеца прием на омега-3 нивата на възпалителните агенти и симптомите на тревожност се понижават – а тревожността също „убива“ имунитета.

2. Стриди

Цинкът е популярен с ефекта си да бори простудните заболявания и грипа. Канадско изследване от миналата година доказва, че приемът му намалява продължителността на боледуването. Най-подходящият източник на цинк си остава храната. На него са особено богати стридите. Препоръчва се обаче да се консумират след термична обработка.

3. Чесън

Чесънът е съставка, която широко присъства в Българската традиционна кухня. Въпреки неприятната му миризма, е добре, особено през сезоните на чести инфекции, да се консумира редовно. Алицинът в него има силно антибактериално и антиоксидантно действие, което помага срещу простудните заболявания и скъсява изявата на симптомите, се доказва в изследване, публикувано в Advances in Therapy през 2001 г.

4. Анасон

Семената на анасон носят антибактериален ефект, което проличава и в борбата срещу инфекциите на горния респираторен тракт. Чаят от анасон е най-сполучливият начин да се успокои кашлицата с тази билка. Действа и отхрачващо. В изданието на Американското фармацевтично дружество Practical Guide to Natural Medicines се дава следната рецепта с анасон като ефективна при кашлица: чаша счукани семена от анасон се залива с чаша кипната вода и се добавят чесън, канела и мед. От отварата се отпива три пъти на ден.

5. Цитрусови плодове

Цитрусите са едни от най-богатите източници на витамин С, което ги прави незаменим помощник при терапията срещу настинки и грип. Хапвайки ги още при първите подозрения за заболяване, намаляваме значително риска от влошаване на здравословното ни състояние.

6. Боровинки

Боровинките съдържат един от най-активните антиоксиданти – антоцианините, което е научно потвърдено в изследване на университета Корнел през 2007 г.

7. Шоколад

Черният шоколад е полезен заради полифенолите и цинка, които се съдържат в какаото. За да се намали нежелания ефект на другите съставки като захар и наситени мазнини обаче,трябва да се избира такъв с минимум 70% съдържание на какао и се хапва не повече от редичка на ден.

8. Бразилски орех

 

Тези ядки са богати на белтъчини, полезни мастни киселини и селен. Последният е особено важен и необходим на имунната система, за да функционира тя правилно и организмът остава способен да се справи срещу всякакви чужди „нашественици“. Изследване от 2001 г. на Университета на Северна Каролина, САЩ, показва, че при дефицит на селен в организма степента на възпалителните процеси е по-висока.

Тялото ни се нуждае от съвсем малко селен по принцип – достатъчна е само една ядка от този орех, за да задоволим дневните му потребности от микроелемента. По-големи количества селен не са полезни, напротив водят до развитието на някои заболявания, така че с бразилския орех до шепа на седмица.
 

9. Слънчогледови семки

 

Докато бразилският орех е абсолютна екстра за трапезата ни, слънчогледовите семки си остават за българина един от най-добрите източници на витамин Е. Той се смята за най-мощният антиоксидант, предпазвайки клетките от увреждане, остаряване и израждане. Само с 30 грама покриваме близо една трета от нуждите на организма от този витамин.

Витамин Е освен това е полезен за белите дробове. При шотландско проучване от 2003 г. се намира, че хората, чието хранене е богато на витамин С и Е се радват на по-голям капацитет на белите дробове, освен че отделят по-малко секрети и храчки.

  10. Овесени ядки

 

Овесените ядки са известни с това, че са отлична форма на закуска осигуряваща на тялото постепенно освобождаване на енергия и зареждане за поне 4 часа напред. Какъв по-чудесен ефект от този да изпитваме чувство на ситост и липса на мисъл за хапване на нещичко?!

Овесените ядки обаче са ценни с една особена своя съставка – бета-глюканите. Това са специфични фибри, които подпомагат понижаването на високия лош холестерол и подобряват защитните сили. Нещо повече, изследвания доказват, че бета-глюканите на овесените ядки имат принос за предпазване от инфекции на горния респираторен тракт, както и че подобряват капацитета на белите кръвни клетки, а те знаем се борят срещу болестотворните причинители.
 

* Чай

 

Знаем как чаша топъл чай може да успокои възпаленото гърло и облекчи напрежението в гърдите от неприятния грип или простуда, но ползите му са много повече.

 

 

Зеленият, белият и черният чай съдържат катехини – група антиоксиданти, които имат способността да се справят с вирусните частици. Японско изследване от 2011 г. намира, че 75% от хората, които приемат катехини по схема в продължение на 5 месеца, по-рядко се поддават на грипни инфекции.

Други научни екипи документират как катехините допринасят за подобряване на общото здравословно състояние, метаболизма и за предпазване срещу рак и сърдечносъдови заболявания.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

РЗИ Варна въведе строги антигрипни мерки, за да овладее епидемията. Лечебните заведения трябва да имат готовност за ограничаване разпространението на инфекции. При възможност след рязко увеличение на заболелите от грип да […]

 

Предлагат намаляване на скоростта по първокласните пътища от 90 на 80 км/ч

Поне 50 часа кормуване за книжка

Ще се прави одит за безопасността […]

 

След Бургас, Стара Загора, Шумен и Силистра, грипна епидемия вчера обявиха и областите Перник и Пазарджик. Здравните власти са изпратили препоръка […]

 
 

към началото