твоята гледна точка
Храни за подсилване на имунитета
Автор Vnews, добавено на 02.09.2020 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Едно от най-важните условия да останем здрави е да изградим навици, които укрепват имунитета. Това означава да спим достатъчно, да се научим да управляваме стреса, да сме активни, да спамзаве добра лична хигиена и не на последно място – да се храним добре.

Въпреки че никоя храна или добавка не може да „лекува“ или дори да бъде 100% щит срещу вирусите и бактериите, някои храни са показали, че помагат за засилването на имунитета. Предлагаме ви няколко предложения.

Цитрусови плодове и червени чушкиВитамин С – хранителното вещество е суперзвездата в цитрусите. Известно е с ролята си в подкрепа на имунната система. И въпреки че витамин С не може да предотврати заболяване, е проучен при хора с респираторни инфекции, като ползите се наблюдават предимно при тези, които са имали достатъчно количество.

Не е ясно дали това е отчасти причина или следствие, но изследванията подкрепят идеята да се консумират около 200 mg на ден за предотвратяване на инфекции. Това е количеството, показано в проучвания за насищане на организма, което означава, че повече витамин С не е нужен. Един среден портокал осигурява 70 мг., един грейпфрут съдържа почти 90 мг, а суровата червена чушка съдържа 150 мг. Витамин С.

Слънчогледови семки и бадеми

В допълнение към витамин С, витамин Е играе ключова роля за имунитета. Този мастноразтворим витамин засилва активността на имунните клетки, за да поддържа способността на организма да отблъсква нахлуващите бактерии и вируси.

Една порция от 30 гр. слънчогледови семки или една четвърт чаша осигурява около половината от дневната препоръчителна доза витамин Е. Същата порция бадеми съдържа 45% от дневната доза.

Сладък картоф и моркови

Тези зеленчуци са най-добрите източници на бета каротин, предшественик на витамин А. Хранителното вещество подпомага имунната система, като се грижи за производството на бели кръвни клетки, които се борят с бактериите и вирусите. Той също така помага да се образуват лигавиците, които покриват дихателните пътища, което действа като защитна бариера, за да предпази тялото. Печен сладък картоф съдържа над 150% от дневната доза витамин А чаша сурови моркови над 100% от препоръчителния прием.

Бразилски ядки и сардини

Доказано е, че твърде малко от минерала селен забавя имунния отговор. Селенът също е мощен антиоксидант, което означава, че може да предотврати атаките на клетките по начините, които увреждат ДНК. Порция от 30 гр. бразилски ядки – около шест до осем цели ядки, осигурява близо 1000% от дневната стойност за селен. Около 85 гр. сардини осигуряват над 80%.

Печен боб и тиквени семки

Цинкът влияе върху множество аспекти на имунната система. Производството на определени имунни клетки е ограничено, когато приемът на цинк, а той е ключов за нормалното развитие и функциониране на имунната система. Една чаша печен фасул осигурява над половината от препоръчителния дневен прием на цинк, а 30 гр. или четвърт чаша тиквени семки съдържа 20%.

Куркума

Куркуминът, естественото съединение в куркумата, отговорно за жизнения му цвят, е мощно противовъзпалително съединение. Доказано е също, че засилва имунната клетъчна активност и засилва реакциите на антителата. Комбинирането на куркумата с черен пипер значително повишава бионаличността на куркумина.

Сушени череши

Високото съдържание на антиоксиданти в сушените череши е обвързано с имунната система, включително с намален риск за горните дихателни пътища. Черешите също така поддържат здравословния сън поради естественото им съдържание на мелатонин, което е от решаващо значение, тъй като изследванията показват, че хората, които не получават достатъчно качествен сън, са по-склонни да се разболеят при среща с вирус.

Орехи

Освен че са сред най-популярните противовъзпалителни храни, орехите съдържат няколко хранителни вещества, които играят роля в подпомагането на имунната система, включително витамини Е и В6, мед и фолиева киселина. Орехите също са препоръчвани в изследвания за намаляване на психологическия стрес.

Чесън

В едно проучване 146 доброволци са били разпределени да получават или плацебо, или добавка на чесън, всеки ден в продължение на 12 седмици през студения сезон. Оказва се, че групата, консумирала чесън изпитва значително по-малко настинки в сравнение с групата на плацебо.

По-новите изследвания потвърждават, че екстрактът от стар чесън може да засили функцията на имунните клетки. В проучването здрави възрастни между 21 и 50 години получават или плацебо, или отлежал екстракт от чесън в продължение на 90 дни. Въпреки че няма разлика в броя на заболяванията между групите, тези, които са получавали чесън, са преминали настинката и грипа по-леко, с по-малко симптоми и по-малък брой пропуснати дни на работа или училище.

Сок от нар

Чистият сок от нар е друга храна, която поддържа имунитета чрез своята антимикробна и противовъзпалителна активност. Установено е също, че флавоноидните антиоксиданти, съдържащи се в сока от нар, се борят с вирусите и намаляват продължителността на настинката с до 40%.

Зелени зеленчуци

Зелените зеленчуци осигуряват противовъзпалителни антиоксиданти, както и ключови хранителни вещества, за които е известно, че помагат на функцията на имунната система, включително витамини А и С, и фолат. Те също така осигуряват биоактивни съединения, които освобождават химичен сигнал, който оптимизира имунитета в червата – местоположението на 70-80% от имунните клетки.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

На 22 септември в 16,31 ч. започва астрономическата есен.

Атмосферното налягане е малко по-високо от средното за месеца, през деня ще се понижи.

През нощта ще е предимно ясно, в повечето райони – […]

 

86 са новодиагностицираните с коронавирусна инфекция лица през изминалите 24 часа. За последното денонощие са направени общо 2 915 PCR теста. […]

 

Да се преизчислят всички пенсии, отпуснати до 2015 година, е една от идеите, които се обсъждат в момента за повишаване на […]

 
 

към началото