твоята гледна точка
Започват да копаят дъното на езерото за полагане на нова тръба
Автор: Снимка: 24 часа, добавено на 27.05.2020 година, в категории: Вести, Коментари (0)

Изкоп на нова траншея по дъното за новата част на тръбопровода във Варненското езеро започва днес. Тя ще е на дълбочина 22 м, като максималното газене на корабите, които минават в района на фарватера, е 11,5 м – 12 м. Това съобщи пред журналисти днес Христо Николов, главен инженер на фирма „Хидроремонт – ИГ“, която извършва подводните ремонтни дейности.

До момента е премахнат дефектирал участък от тръбопровода. Парчето е около 270 м, което бе извадено на две части. Новата част на тръбата, която вече е доставена, е от полиетилен, 500 мм външен диаметър.

„Работим активно по проекта за възстановяване на трасето. Следват заваряване, монтаж, изливане на тежести, подготовка на траншеята на дълбочина 22 метра. Прокопаването е най-сложната операция, ще са ни нужни около 45 дни, но всичко зависи от метеорологичните условия и корабния трафик. Имаме 14 водолази и наземен екип, работим и през почивните дни, когато това е възможно“, заяви инж. Христо Николов.  Според него причина за аварията е механично разкъсване. „При подводния оглед намерихме част от тръбопровода на дълбочина около 13 м., скъсан на две части, въпреки че по проект е трябвало да бъде на 22 м. В момента останалата част на тръбата е частично под дъното“, допълни той.

Инж. Николов  уточни, че в момента скъсаната тръба е със заглушки от двете страни, а се ползва аварийна тръба на КПС „Аспарухово“. Гаранцията на новото съоръжение ще бъде 8 години. На въпрос на журналисти дали в района на аварията е открита котва, инж. Николов отговори, че такава не е намерена.

На срещата с медиите присъства и инж. Михаил Маринов, зам.-управител на „ВиК“ – Варна. „В момента на дружеството е наложена санкция в размер от 44 000 лв. месечно, има решение на РЗИ за нейното редуциране на 11 000 лв. Но въпреки това, ние обжалваме и тази сума, защото считаме, че тя е наложена неправомерно. „ВиК“ не е причина за това замърсяване, тъй като сме само експлоатиращо предприятие на тази тръба, нито сме причинили аварията, нито е следствие на някаква недобросъвестност от страна на водния оператор. Напротив, бяхме първите, които уведомихме всички органи и заинтересовани страни“, коментира инж. Маринов.

„Миналата година на 20.08, след като установихме, че има промяна в работния режим на помпите на КПС „Аспарухово“, тръгнахме да установим на какво се дължи това, като паралелно с уведомихме собственика на съоръжението – Община Варна, за съществуващ евентуален проблем. Наехме водолазни екипи да направят обследване на тръбата. Предвид това, че лятото заради повишената температура на водата няма видимост, първият водолазен екип не можа да установи реално откъде идва проблемът. Нашето основно притеснение за извършване на действия по това съоръжение беше, че то беше в гаранция“, поясни инж. Маринов. Той допълни, че не е изисквана справка от ръководството на корабния трафик кои кораби са минавали в момента, тъй като „ВиК“ – Варна не е разследващ орган. Попитан дали има информация, че още пред 2014 г. е извършвана проверка от Икономическа полиция, свързана с този водопровод, той заяви, че не разполага с такива данни.

На въпрос дали специалисти на „ВиК“ – Варна са участвали при приемането на този тръбопровод, инж. Маринов заяви: „Той е въведен в експлоатация през 2011 г. Настоящото ръководство на „ВиК“ по него време не беше в предприятието, трябва да се обърнете към хората, които са били по него време. Цялата документация не е при нас, тъй като съоръжението не е било изграждано от „ВиК“, нито „ВиК“ е било бенефициент или възложител по програмите. МОСВ беше уведомено, предполагам, от Община Варна, ние също сме писали писма. Но пак казвам  – тъй като съоръжението беше гаранционно, никой няма как да извърши някакви действия по него освен неговият изпълнител. Гаранцията съгласно ЗУТ е 8 години, т.е. от 2011 до 2019.“

В срещата с медиите участва и Христо Иванов, зам.-кмет на Община Варна. Той поясни, че Община Варна е изпратила писмо до гръцката фирма „СФЕЛИНОС СА“, изпълнител на строежа на тръбопровода, веднага след като е получена пълна информация за обекта от МОСВ. „Получихме договора от МОСВ, така видяхме видяхме клаузите, фирмата, адреса. Веднага изпратихме уведомително писмо, в което описахме какво се е случило и ги приканваме в най-кратък срок да се направи съвместен оглед и да се предприемат действия по отстраняване на възникналия проблем.  Те не реагираха, а на 9.12.2019 г. приключи гаранционният период. Съвместно с „ВиК“ направихме допълнителен оглед, технически проект, избран бе изпълнител“, поясни Христо Иванов. Той допълни, че се подготвя писмо до гръцката компания, с всички стойности за новото строителство, за да се предприемат действия за възстановяване на парите. От МРРБ са осигурени 1,3 млн. лв. за ремонта.

Хронология:

Тръбопроводът под Варненското езеро е изграден с финансиране от екоминистерството и е бил в гаранция до края на 2019-а, месеци след установяване на повредата. Договорът за строителство е сключен през януари 2008 г. между МОСВ и фирма „СФЕЛИНОС СА”-Гърция, а съоръжението е въведено в експлоатация на 6 декември 2011 г. Изграждането на тръбопровода се налага, тъй като съществуващата ПСОВ-Аспарухово работи от 1966 г. и е амортизирана.  През 2008 г. започва преустройство на пречиствателната станция в Помпена станция. Изгражда се и тръбопровод под дъното на Варненското езеро, който осигурява прехвърляне на отпадъчните води от кварталите „Аспарухово“ и „Галата“ през Варненското езеро в канализационната система на гр. Варна и пречистването им в ПСОВ-Варна.

През август 2019 г. ВиК-Варна установява, че съществува проблем, тъй като има промяна в режима на работа на съоръженията в помпената станция на кв. „Аспарухово“. Веднага е извършена проверка, която установява, че има изтичане на отпадъчни води, но аварията не може да бъде локализирана, тъй като тръбата е вкопана. Необходимо е било МОСВ като възложител на строителството да изиска в рамките на гаранционния срок изпълнителят да установи и отстрани повредата.

ВиК изпраща сигнал до Община Варна, като собственик на съоръжението, което по това време е в гаранция и повредата трябва да бъде отстранена от изпълнителя на обекта.

Действия обаче не са предприети от страна на МОСВ за ремонт в гаранционния период. Междувременно РИОСВ-Варна прави проверка на Канално-помпена станция “Аспарухово“ и дава предписание на ВиК дружеството да открие авариралия участък и да изготви план за неговото възстановяване. В резултат ВиК-Варна организира оглед на тръбопровода с водолази. Първият оглед не дава резултат заради голямата дълбочина, ниското налягане и повишената мътност на водата. Вторият е направен с високочестотен сонар на 26 януари 2020 г. и тогава се установява, че тръбата е скъсана.

„ВиК-Варна” известява МРРБ за вида и размера на аварията. За сметка на дружеството е изработен авариен проект, който е  предоставен на Община Варна.

МРРБ осигурява и средства на общината в размер на 1,3 млн лева, която организира избор на изпълнител за извършване на възстановителните работи.

От началото на май 2020 година се провеждат аварийни ремонти в езерото.

 

 



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

Лидерът на „Да, България“ във Варна – Нелко Начев и брат му Жулиан
Начев, са продали съществуващите тогава сгради на Алея Първа (калните
бани, къпалните) – на ТИМ. Това обяви Марица Гърдева, общински […]

 

Отпадат ограниченията за нощните заведения, при спазване на всички мерки за дистанция. Груповите събития на открито, както и сватбите също се […]

 

На фона на ескалиращите числа заразени с COVID-19 у нас Гърция затвори границата си за български туристи. До 6:00 ч. сутринта […]

 
 

към началото