твоята гледна точка
Не яжте студени и сурови храни през есента, за да не боледувате
Автор Vnews, добавено на 14.09.2018 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Лятото е към своя край, а настъпването на есента поставя началото на още един сезон – този на настинката и грипа. Проучвания показват, че риновирусите и коронавирусите са двата главни причинителя на простудните заболявания и те „процъфтяват” в по-хладно време, каквото е през есента.

От друга страна, рязката смяна на градусите и все още лекото облекло, което много от хората продължават да носят, са силен стрес за организма. А той отслабва имунната система и позволява на вирусите да го атакуват. Ако нямате време за боледуване и искате през есенно-зимния сезон да бъдете здрави, месеците септември и октомври са най-подходящият период да подсилите имунитета и да бъдете подготвени за предстоящата вирусна атака. Ето няколко полезни съвета, подходящи за цялото семейство.

Консумирайте повече топли храни

Според традиционната китайска медицина балансът е в основата на всичко. Това важи и за храненето. Когато навън е студено (както и в помещението, в което сме), последното нещо, от което храносмилателната ни система и всички клетки в тялото ни се нуждаят, е още студенина. Така нареченият „храносмилателен огън” може да бъде запален със затоплящи храни и да бъде потушен с прекалено сурови, студени, млечни или захарни продукти. Последните са в състояние да ни накарат да се чувстваме уморени и в по-мрачно настроение.

Лошото храносмилане също така може да отслаби имунната защита, тъй като 80% от имунните клетки се намират в храносмилателния тракт. За щастие, през есента природата предоставя богато разнообразие от плодове и зеленчуци, от които можете да си правите домашни топли ястия и супи – тиква, лук, праз, чесън, моркови, цвекло, сладки картофи и др. Това, разбира се, съвсем не означава, че трябва да се откажете от всички сокове и сурови храни. Добре е всеки ден да консумирате по малко от тях, но да се вслушвате в тялото си и да компенсирате всеки техен прием с повече топли и готвени храни.

Наблегнете и на топлите напитки

Както при храненето, добре е да наблягате и на по-топлите течности по това време на годината. Водата отново трябва да бъде основната напитка в дневния ви режим. Установено е, че приемът на около 2 литра дневно от живителната течност подпомага оптималното функциониране и пречистване на клетките, включително и на тези на имунната система. Малко изцеден сок от лимон или джинджифил към топлата вода ще й придадат освежаващ вкус. Освен това тези два продукта са известни със своите укрепващи имунитета и противовъзпалителни свойства. Подходящи за студеното време чайове са тези, съдържащи канела, джинджифил, кардамон и други затоплящи подправки.

Късното хранене пречи на самооздравителните сили на тялото

Не е важно само какво ядете, но и кога го правите. Според аюрведичната и китайската медицина храносмилането трябва да става през дневните часове. Късно вечер и рано сутрин текат прочистващи и „ремонтни” дейности в тялото вследствие на изминалия ден. Ако използваме енергията за храносмилане именно в тези часове, го лишаваме от ценното за прочистване време. А то е от изключителна важност за него, за да може да се справя със заболяванията, както и да се самолекува по естествен път.

„Презаредете батериите” със здравословен сън

Сънят помага на тялото да се самовъзстанови, лекува раните, регулира хормоните и освежава ума. Недостатъчният или непълноценният сън отслабва имунната система и ни прави много гостоприемни за настинките и грипа. За да се радвате на оздравителна нощна почивка, избягвайте късното хранене и спортуване, проветрявайте добре спалнята си и се стремете да си лягате всеки ден по едно и също време.

Погрижете се и за лимфната си система

Тя е неразделна част от имунната система. Нейната работа е да пречиства тялото от токсини, вируси и бактерии. През по-студените месеци лимфната течност може да стане по-бавна, затова се нуждае от допълнителна грижа като добро хидратиране и редовни физически упражнения. Бързото ходене, танците, скачането и бягането са особено полезни за лимфата.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

Със заповед на председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Светослав Глосов от 13 ноември, се въвежда зимното поддържане на републиканската пътна мрежа. АПИ призовава шофьорите, ако досега не […]

 

В първия работен ден от новата седмица над по-голямата част от страната ще е предимно слънчево. В източните райони около обяд облачността […]

 

Българската православна църква почита паметта на Свети Великомъченик Мина, смятан за покровител на семейството и пазител на сираците и бездомните.

Смята се […]

 
 

към началото