Франция гради първо алцхаймер село
Автор Vnews, добавено на 11.06.2018 година, в категории: Вести, Коментари (0)

В град Дакс, Югозападна Франция, започна изграждането на първото експериментално алцхаймер село, съобщиха световните агенции. То трябва да отвори врати в края на 2019 г. Според френските медии селото ще е първо и в Европа. Британските пък твърдят, че вдъхновението е дошло от предшественик в Холандия, където преди години също е било изградено защитено селище за хора с деменция.

Най-важното в селото ще бъде, че пациентите няма да бъдат изолирани. СНИМКА: РОЙТЕРС

Разположено на площ от 7 хектара между море и горски масиви почти на границата с Испания, селото

ще може да

приюти около

120 души

В него ще бъдат изпитани алтернативни терапии срещу нелечимата до момента болест. Всяка година във Франция се откриват между 100 000 и 150 000 нови случаи на алцхаймер.

Това е най-често срещаният случай на деменция. Става дума за необратимо прогресивно мозъчно увреждане, което бавно разрушава спомените и способността за мислене и в крайна сметка води до невъзможност да се извършват най-рутинни задачи.

В селото хората ще бъдат обект на различни изследвания, но една от основните цели е страдащите да бъдат извадени от изолацията. То ще бъде разположено в околностите на самия град Дакс, за да могат неговите жители да участват активно в социализацията на болните. Ще е затворено заради сигурността на пациентите, но в рамките му те ще могат да се разхождат свободно.

Селището ще е разделено на 4 квартала, така че болните да бъдат групирани според културните им интереси, обяснява архитектката Натали Грегоар. Те ще споделят малки къщички, разположени около централен площад, които ще отразяват индивидуалните им вкусове.

Алцхаймер селото ще изглежда като средновековна крепост, където пациентите няма да изпитват тревога, убедени са създателите. Изборът на архитекурата е, за да се спази стилът на селищата в областта, много от които датират от XIII век. В него обаче ще има всичко необходимо за съвременен начин на живот – малък супермаркет за пазаруване, фризьорски салон, ресторант, гимнастически салон, книжарница и дори малка ферма, където да отглеждат плодове и зеленчуци. Така на жителите на алцхаймер селото ще бъде предавано усещането за нормален живот.

За пациентите ще се грижат около стотина професионални гледачи, които няма да носят бели престилки, и също толкова доброволци. Те казват, че се грижат за жителите, а не за пациентите. Компания на хората с алцхаймер ще правят и специално обучени кучета, които ще посещават от време на време селото. Предвидени са и десетина апартамента за гостуващи членове на семействата, както и за изследователи, които ще пристигат от различни университети за проучвания.

В сравнение с традиционните старчески домове и хосписи в селото възрастните ще са по-активни и

ще им се дават

по-малко

лекарства,

казват привържениците на идеята за този начин на грижа.

Учените ще изследват влиянието на този терапевтичен подход върху пациентите, но и върху медицинския персонал, казва проф. Жан-Франсоа Дартиг, невролог в университетската болница “Пелегрин” в Бордо.

Цената на проекта е около 24 млн. евро. Те ще бъдат поети основно от регионалните власти. Пациентите ще плащат по 66 евро дневно, колкото и в останалите домове, където за тях се полагат грижи във Франция.

Алкохолът подпомага развитието на деменция

Консумацията на алкохол пречи на способността на мозъчните клетки да се изчистват от амилоидни плаки и може да способства за развитието на болестта на Алцхаймер, показа ново изследване, цитирано от британския в. “Дейли мейл”.

Изследователи от Университета на Илинойс в Чикаго открили, че някои от гените, засегнати от алкохола и възпаленията, са свързани също и с процеса на очистването от бета-амилоида – протеина, който формира плаки в мозъка и така води до разрушаване на когнитивните умения, които се асоциират с болестта на Алцхаймер.

Предишни изследвания, проучващи ефекта на консумацията на алкохол върху деменцията, се оказали противоречиви. Някои посочвали, че алкохолът има предпазващ ефект, а според други той определено играе роля в развитието на неврокогнитивното заболяване.

Новите проучвания показали, че алкохолът и неговото влияние върху имунната система и възпаленията на мозъка, може би са средството, чрез което се развива алцхаймер. Досега учените не бяха посочвали кои са гените, свързани с този процес. Направеното на клетъчно ниво изследване обаче показва за първи път, че алкохолът може би възпрепятства изчестването на мозъка от бета-амилоида.

Дъглас Фенщайн, професор в Университета в Илинойс, и колегите му искали да определят кои гени са засегнати едновременно от алкохола и от високите нива на възпаления в микроглиалните клетки. Те поддържат неврологичните клетки в мозъка и навсякъде в тялото. Една от техните функции е да поглъщат и преработват плаките от протеина бета-амилоид, характерни за болестта на Алцхаймер в процес, известен като фагоцитоза.

Учените изложили микроглиални клетки от мишки на алкохол, на предизвикващи възпаления химикали, наречени цитокини, и на двете заедно в продължение на 24 часа. След това проучили промените в гените при всяка от тези ситуации. А също и влиянието на алкохола върху способността на клетките да поглъщат бета-амилоида. Резултатите показали, че алкохолът пречи на способността на микроглиалите да пазят мозъка чист от бета-амилоида и така способства за развитието на алцхаймер.

Учените изложили клетките на нива и дози, сравними с тези, които се откриват в хора след препиване, и открили, че микроглиалната фагоцитоза т.е. прочистването му от токсични междинни продукти от нервната дейност – намалява с 15% след около час./ 24 часа