твоята гледна точка
ТУ-Варна в ерата на софтуерните технологии
Автор Vnews, добавено на 06.02.2018 година, в категории: Вести, Коментари (0)

Две са компютърните катедри в Технически университет – Варна: „Компютърни науки и технологии” (КНТ) и „Софтуерни и интернет технологии” (СИТ). С десетките си учебни дисциплини, с отлично подготвените преподаватели, с богатата лабораторна база, те са надеждна гаранция за успех на възпитаниците си. Неслучайно катедрите ни са на второ място в рейтинговата система сред 16-те университета в страната с подобно обучение. Третата обучаваща катедра в същото професионално направление е ”Комуникационна техника и технологии”. Най-младата от трите катедри е „Софтуерни и интернет технологии”. Създадена е преди две години, за да отговори на концепцията на Министерския съвет за насърчаване на обучението на софтуерни специалисти, а учебнят план е изцяло съобразен с международните стандарти за обучение в областта на компютърните технологии.
– Все повече млади хора, доцент Божикова, кандидатстват за обучение при Вас. Те със сигурност знаят за високите заплати в сектора, но наясно ли са колко трудно е да станеш желан от фирмите софтуерен специалист?
– Студентите не започват при нас с еднакъв старт. Някои притежават нужния талант и едва ли не са се родили с компютърни умения, както се казва. Но други, щом се справят с ползването на Интернет и Фейсбук, със сърфирането, чатенето, смятат, че вече са на „ти” с компютърните знания. Много скоро разбират, че са далеч от действителността. Но те имат своя шанс и се реализират добре, когато са упорити и много се трудят. На талантливите обаче понякога се случва да разчитат на онова, което са усвоили самостоятелно. Някои от тях не се стараят достатъчно и така изостават с усвояването на материята.
– А материята „програмиране”, освен че е твърде сложна, е и много динамична. Постоянно се обогатява с нововъведения…
– Всяко сериозно техническо устройство днес притежава някакъв вид вграден софтуер (embedded software). Той се ползва във всеки автомобил, в битови електроуреди, в медицинските системи и съоръжения (рентгени, камери) и др. Говорим за така наречените зависими от софтуер системи (Software-Intensive Systems). Програмирането за тях е сложно поради многообразието им и поради високите изисквания към вграждания в тях софтуер. Съвременните софтуерни продукти изискват използване на множество технологии и езици за програмиране. Докато в миналото един програмист можеше да овладее отлично даден език за програмиране, днес това е почти невъзможно поради бурното развитие на софтуерните и интернет технологии и вече необходимото непрекъснато обучение и самообучение. Затова всеки, който е решил да се занимава със софтуерно производство, трябва да е готов да се учи цял живот и да се сертифицира. Да е готов да се подготвя изпреварващо, като следи тенденциите в IT сектора и по този начин да може да предвижда доминиращата след година-две технология. Само така ще е конкурентен на пазара на труда. На нас, преподавателите, също ни се налага да се учим цял живот, за да даваме на студентите най-актуалните знания. Затова се профилираме по отделните дисциплини. Не сме взаимозаменяеми поради необхватността на материята.
– Много от Вашите студенти започват работа в софтуерни фирми още преди да са се дипломирали. Кои фактори подкрепят този процес на ранен професионален подбор?
– Причините са – от една страна, „гладът” за софтуер, а от друга – постоянният недостиг и голямото текучество на софтуерни специалисти. Данните сочат, че този проблем е налице в над 60 на сто от софтуерните фирми. Талантливите и трудолюбивите студенти отрано биват привличани от такивафирми и в четвърти курс някои наши студенти дори са на позициите developer и senior developer, което е една висока оценка за подготовката им. При кандидатстване в дадена фирма студентите трябва да покажат нужните знания. Възлага им се достатъчно сложна задача, свързана с използваните от конкретната фирма технологии. Представи ли се добре кандидатът, от фирмата не се интересуват дали е дипломиран или не. Обикновено нашите момчета и момичета започват да работят още в трети курс, но има случаи и във втори, дори в края на първи. Наши възпитаници, завършили магистратура и достигнали високи позиции във фирми, често ме посещават с искания да им посоча успешни студенти, за да бъдат наемани на работа при тях.
Работно място и обучение – не си ли пречат взаимно?
– По-скоро взаимно се подпомагат. Но въпросът се свежда до добра организация на времето. Ние разрешаваме на работещите студенти да посещават лабораторните упражнения и с други групи, което им позволява да съвместяват работа и обучение без това да ги освобождава от студентските задължения.
– Знае се, че в софтуерния бранш заплатите са най-високи. Някои от най-добрите Ваши възпитаници след две-три години работа заслужено се хвалят с висок стандарт, който дори надхвърля възможностите на техните преподаватели…
– Е, не всичко е пари. За нас по-скоро всичко е професия и удовлетворение от постигнатите резултати. Проблемът тук не е в нас, преподаващите от години, а в по-младите, които след време ще трябва да ни заместят. Как ще бъдат мотивирани за това? След министерското решение за чувствително увеличен прием в компютърните специалности, за новата година в катедри КНТ и СИТ вече обучаваме близо 500 първокурсници. Това е голяма, но и позитивна наша отговорност. Всъщност, КНТ е така да се каже, катедрата-майка, функционираща в университета още от 1982 година. А СИТ се натурализира като един вид нейно добавъчно продължение. Ние от двете катедри сме с допълващи се задачи по отношение на учебния процес, което предполага и преливане на преподаватели по различните дисциплини. Ползваме, разбира се, една и съща лабораторна база, която се стараем да пазим, осъвременяваме и обогатяваме.
– Доброто качество на обучение студентите ви доказват и във вътрешни, и в национални олимпиади.
– Достатъчно е да спомена класирането на отбора ни на 29-ата републиканска студентска олимпиада, проведена през миналата година в Русе. Той завоюва първото място сред всички други технически университети. През последните две години спечелихме отборно първите места на националните студентските олимпиади и по компютърна математика във Велико Търново и във Варна. На тях неизменно печелехме освен отборното злато, и по два индивидуални златни медала, плюс индивидуални сребърни, бронзови. Наши възпитаници се представят отлично и на студентските научни сесии. Но не по-малко успешно – и на работните си места в софтуерните фирми, в които работят или практикуват.
– А съдействието на фирмите, за да имат добри софтуеристи?

– Имаме учебни курсове, водени от софтуерни фирми. Например, лабораторният практикум за четвърти курс се провежда от фирма „Адастра”. Тази учебна година фирма „Мостконсулт” се включи в нашия магистърски учебен процес. Сега подготвяме курс по виртуална реалност, който ще се води в лаборатория на катедрата, но с лектори от фирмата. Полезни са и стажовете през трите летни месеца след трети курс. От някои фирми получаваме и финансова подкрепа при организирани от университета олимпиади и научни конференции.

 

Интервю на Николай Жеков с доц. д-р инж. Виолета Божикова – ръководител на катедра „Софтуерни и интернет технологии“ в ТУ – Варна



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

РЗИ Варна въведе строги антигрипни мерки, за да овладее епидемията. Лечебните заведения трябва да имат готовност за ограничаване разпространението на инфекции. При възможност след рязко увеличение на заболелите от грип да […]

 

Предлагат намаляване на скоростта по първокласните пътища от 90 на 80 км/ч

Поне 50 часа кормуване за книжка

Ще се прави одит за безопасността […]

 

След Бургас, Стара Загора, Шумен и Силистра, грипна епидемия вчера обявиха и областите Перник и Пазарджик. Здравните власти са изпратили препоръка […]

 
 

към началото