твоята гледна точка
Как да пооправим ваканционните килограми и да върнем форма
Автор Vnews, добавено на 16.09.2017 година, в категории: Здраве и красота, Коментари (0)

Обичайно свързваме зимните месеци и празници с опасността за покачване на нежелани килограми, но лятото се оказва не по-малко критично в това отношение. Разхлаждащите напитки и сладоледи имат изненадващо високо съдържание на калории, а склонността за злоупотреба с алкохол и десерти рязко се покачва по време на почивката. Освен с нарастването на теглото, небалансираното хранене нарушава и алкално-киселинното равновесие на организма.

Как да върнем добрата си форма и да поправим нанесените през ваканцията щети?

Хранене за разтоварване на метаболизма и неутрализиране на киселините в организма
В рамките на няколко седмици можем да се придържаме към следните препоръки за хранене: зърнено-житни култури (просо, ечемик, овес, спелта, пшеница) могат да се консумират в много ограничени количества. Месо да се яде максимум веднъж седмично, препоръчително е да е пилешко или риба. Без консумация на свинско месо и колбаси, тъй като съдържат наситени мазнини, които натоварват киселинно организма. Да се прекрати също приема на краве мляко и млечни продукти (кашкавал, сирене, кисело мляко, извара). Те повишават образуването на слуз в организма и натоварват имунната система. Без захар и храни, съдържащи захар, които са киселинообразуващи и натоварват метаболизма.

При силен глад за десерти (но не всеки ден!), може да се консумират печени ябълки или круши, поръсени с канела и подсладени с по малко мед или кленов сироп. Канелата е известна с това, че съдейства за регулирането на нивата на кръвната захар и холестерола. А ароматът и вкусът й ни помагат да устоим на желанието за сладки храни. Алкохолът е абсолютно забранен, тъй като натоварва черния дроб и възпрепятства елиминирането на токсините от тялото.

Напитки като подсладени натурални сокове, нектари, лимонади и всякакви газирани напитки също се изключват, тъй като съдържат фруктоза. Установено е, че високо фруктозният царевичен сироп (освен в безалкохолните, той присъства в голяма част от пакетираните храни), отключва механизми, водещи до превръщане на захарите в мазнини и натрупването им в тялото. Ако спрем да консумираме храни, съдържащи фруктоза, печелим значително ускоряване на метаболизма. Подобна диета помага за регулиране на наднорменото тегло, полезна е при затлъстяване на черния дроб, диабет, висока кръвна захар и др.

Гладуването е най-големият ви враг! По време на диетите се губят не само телесни мазнини, но и мускулна маса. Това забавя метаболизма и след прекратяването на диета връщате обратно (дори в повече) излишните килограми. Затова заредете хладилника си с достатъчно свежи зеленчуци и плодове по ваш вкус. Избирайте местни, свежи продукти, които съдържат повече полезни вещества и по-малко химия, нужна за продължителното им съхранение и транспортиране, когато идват от далеч.

Детоксикация
Ако дадем няколкоседмична почивка на черния си дроб, като спрем алкохола, това ще улесни много и раздялата с нежеланите килограми! Почти всички вещества, хранителни и отпадъчни, които попадат в организма по един или друг начин, преминават през черния дроб. Той ги проверява, оползотворява и ако е необходимо – обезврежда. Как трайно му нанасяме вреди? Не само поради злоупотреба с алкохол, никотин, кафе или при продължителен прием на медикаменти. Но също така и при често преяждане или неправилно хранене (поради липсата на жизненоважни аминокиселини, витамини, минерали и микроелементи), а също и при липса на достатъчно движение.

Не забравяйте, че редовната консумация на алкохол забавя изключително много метаболизма! Алкохолът натоварва черния дроб, който се заема да разгражда вредните вещества, вместо да работи по изгарянето на мазнините.

Как да подпомогнем процесите на детоксикация? За да могат токсините да бъдат изхвърлени докрай от органите и от междуклетъчното пространство, можем да подпомогнем улесним черния дроб с детоксикиращата комбинация Шуслерови соли: №6, №9 и №10. Шуслерова сол №6 чисти черния дроб и помага за обезвреждане на лошия холестерол изчистването на токсините. Сол №9 помага за преработването на мазнините и регулира киселинноста. А сол №10 подпомага ефективната работа на отделителната система и съдейства за окончателното отстраняване на натрупаните отпадни вещества. Солите се приемат по 5 табл. дневно от всяка, за 30-40 дни, като програмата за детокс може да се изпълнява 2-3 пъти в годината.

Защо хидратацията е толкова важна?
Когато сме дехидратирани, метаболизмът се забавя. За да се случват правилно всички клетъчни процеси в тялото, е важно да се пият големи количества вода (може да е слабо минерализирана). Приемът на 2 до 3 литра вода дневно помага за подобряване на обмяната на веществата. При усещане за глад е добре първо да изпием една-две чаши вода. Често си мислим, че изпитваме глад, докато всъщност организмът ни подава сигнал за жажда.

Последното хранене – до 3 часа преди вечерния сън
Ако искаме да ускорим метаболизма си, задължително трябва да закусваме. Закуската не бива да се спестява с идеята, че така „пестим” калории. Първото хранене за деня е важно да се случва до 1 час след ставане, за да задвижим забавения по време на съня метаболизъм.

Изследвания сочат, че разпределението на дневния прием на калории с по-високо количество сутрин и по-ниско вечер, помага за редуцирането на теглото. Отделно обилното хранене вечер претоварва стомашно-чревния тракт и възпрепятства освобождаването на мелатонина, който ни осигурява спокоен сън. Ето защо е по-добре да заложим на лека храна и да не вечеряме твърде късно. Един – два пъти седмично е препоръчително дори да се пропуска вечерята или поне да се избягва всякакъв прием на храна след 17 ч.

Край на т. нар. „емоционално хранене”
Емоционалното ни състояние ни подтиква да посягаме към определени храни, сочат изследвания. Например силният глад за месо, е възможна индикация, че човек изпитва гняв. Нуждата да се консумират захар и сладки храни, има връзка с депресивните състояния или с повишена нервност. Страстта към солени храни издава, че човек е подложен на хроничен стрес.

Днес много често отваряме хладилника и тършуваме из кухненските шкафове не защото сме гладни, а от скука, защото сме стресирани, ядосани и гневни или пък чувстваме силно разочарование, прекомерна умора и депресия, а храната ни носи (поне за кратко) усещането за комфорт и успокоение.

Т. нар. „емоционално хранене” е много трудно за контролиране. За да се научим да преодоляваме емоциите и стреса, които водят до системно преяждане, трябва да преосмислим начина си на живот и модела на хранене, като внимаваме върху избора на храна извън дома си и особено при междинните хранения.

Нужно е съзнателно да се преценят кои са критичните моменти, в които се стига до емоционално хранене: стрес, умствено пренапрежение и преумора, почивка пред телевизионния екран, механично ядене по време на работа в офиса и т.н.

Храненето на често, но с малки порции (5-6 пъти дневно) не позволява рязко покачване на нивата на кръвната захар, съответно не повишава нивото на инсулина и холестерола, подобрява се скоростта на обмяната на веществата. По този начин по-лесно можем да контролираме и усещането си за глад. Колко да е голяма една порция обаче? Не по-голяма от размера на дланта! Една трета от всяко основно хранене пък трябва да бъде „жива” храна – пресни плодове или зеленчуци.

Ако изпитвате затруднения в „премереното” похапване обаче, Шуслеровите терапевти препоръчват комбинация минерални соли за ускоряване на метаболизма и регулиране на теглото. Сутрин – Шуслерова сол №5 калиев фосфат за енергия и стабилна нервна система. Тази сол ще ви предпази от хранене за успокояване от стреса. На обяд – сол №10 натриев сулфат, за да стимулирате функциите на отделителната система и процеса на детоксикация. Вечер – сол №9 натриев фосфат, за да се нормализира алкално-киселинното равновесие в организма и да се подобри храносмилането и преработването на по-мазните храни (по 5 табл. от всяка сол, за 1-2 месеца).

Наднорменото тегло е не просто удар по суетата, то се превърна в епидемията на 21 век! Затлъстяването се оределя като най-разпространеното хронично метаболитно заболяване на нашето съвремие, с изключително сериозни последици в дългосрочен план. Ежедневното излагане на хроничен стрес, с недостатъчно двигателна активност, с небалансирано хранене (твърде богато на мазнини и бързи въглехидрати) и честа употреба на антибиотици още от ранна детска възраст води до нарушения на обмяната на веществата – т. нар. „метаболитен синдром”. Той започва с инсулинова резистентност (понижена чувствителност на тъканите към инсулина). Следващата му проява е хиперинсулинемия – компенсаторно свръхпроизводство на инсулин от панкреаса. Метаболитният синдром повишава риска от сърдечно-съдови заболявания, захарен диабет, многократно ускорява процесите на дегенерация на организма. Ако искате да намалите риска за развитие на заболяването или да се предпазите от него, трябва да промените начина си на хранене, на движение, ритъма си на работа и почивка.

Движение и любим спорт
Превърнете в навик ежедневната разходка – минимум по 30 минути, не само заради физическия ефект, но и заради психологическото въздействие, което оказва! Ходете пеша при всяка възможност – препоръчва се да е поне по 4 километра на ден. Към това добавете 2 или 3 тренировки седмично на някой любим спорт. Двигателната активност е важна не само за поддържане на теглото в норма, но и за здравето и доброто състояние на опорно-двигателния апарат до късна възраст.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

Таксата за битови отпадъци във Варна няма да бъде повишавана през 2018 г. Това съобщи шефката на финансовата дирекция в общината Стефка Господинова. В момента налогът за жилищни имоти е 0,98 […]

 

Приближаването на висшето образование до нуждите на пазара на труда продължава за втора поредна година. Безработицата сред висшистите намалява, заплатите им […]

 

Слушай Манолова: Край на даването на фирми на клошари, за да се бяга от работниците

Работниците на фалирали предприятия […]

 
 

към началото