твоята гледна точка
Световната банка: Варна най-благодатна за бизнес
Автор Vnews, добавено на 14.07.2017 година, в категории: Бизнес, Коментари (0)

Макар да концентрира в себе си голяма част от населението на страната и да е в най-развития според критериите на ЕС регион, София изостава спрямо някои от големите градове по качество на обслужване на бизнеса. Това сочи представеният вчера доклад „Правене на бизнес в ЕС, 2017 г.: България, Унгария и Румъния“, изготвен от Световната банка (СБ).

Проучването е направено в общо 22 града от трите европейски държави, като са изследвани пет ключови за бизнеса показателя – регистрация на фирма, получаване на разрешително за строеж, присъединяване към електропреносната мрежа, регистриране на собственост и решаване на търговски спорове в съда. В България изследваните градове са София, Пловдив, Бургас, Варна, Плевен и Русе. Оказва се, че столицата изостава от останалите 5 града по всички показатели с изключение на получаването на разрешително за строеж. Така например Варна се нарежда 20 места преди София по условия за започване на бизнес, Русе е 13 места по-напред по решаване на търговски спорове в съда, а Бургас – 11 места по-напред по присъединяване към електропреносната мрежа.

„Отчасти това може да се обясни с по-голямото търсене на бизнес услуги в София и затрудненията на местната администрация да се справи с големия обем работа“, коментира Рита Ромальо, която представи изследването на Световната банка. Подобна тенденция важи и за унгарската столица Будапеща, но пък Букурещ се представя доста добре в сравнение с останалите градове в Румъния.

Българските предприемачи се сблъскват с различни административни пречки в зависимост от мястото, в което установяват своята дейност. В голяма степен бизнесът им зависи от приумиците на общините, които въвеждат различни изисквания и такси. Така например регистрирането на фирма в България не навсякъде в страната протича по едни и същи процедури и срокове. Най-лесно става във Варна, където се прилагат 5 процедури и отнема 14 дни, а най-трудно – в София, където процедурите са 6, а срокът – 23 дни. В Русе и София, за разлика от другите градове, всички новосъздадени фирми трябва специално да информират общината какъв вид стопанска дейност ще изпълняват. Докато за Русе това се прави с обикновено заявление, в София специален инспектор проверява разрешенията на компанията, след което тя трябва да бъде регистрирана в местния бизнес регистър в рамките на 7 дни. Отделно фирмите трябва да чакат и за регистрация по ДДС. В Плевен и Варна това отнема 10 дни, в останалите градове – 12 дни. „В това отношение България би могла да последва примера на Унгария, където, за да се ускори процесът, фирмената регистрация е обединена с тази по ДДС“, съветват от СБ.

Получаване на разрешително за строеж също не е унифицирано. Процесът изисква преминаването на 18 отделни процедури в Плевен, Русе и София, а в Пловдив са 20. В столицата фирмите получават разрешително за строеж за 97 дни. В Русе това отнема 68 дни повече. Там е и най-продължителното чакане за присъединяване към ВиК мрежата, както и най-бавните инспекции по време на строителството. Цената на строителния надзор варира от 1.9% от стойността на имота (в Русе) до 4.6% (в София). Подобряване на услугата и намаляване на нейната цена страната ни може да постигне, ако въведе електронни платформи на всички фази на снабдяване със строителни документи, така както е направила Унгария.

Изключително усложнена е и процедурата по свързването в електропреносната мрежа. У нас това става най-бързо във Варна – за 200 дни. Средно за страната се преминава през пет процедури за 236 дни. Доста високи са и разходите на фирмите за включване в елмрежата – според изчисленията на СБ те са 244.6% от средния доход на човек от населението. В София времето за изпълнение на тази услуга е 262 дни, а цената достига 532% от дохода на глава от населението. Най-надеждно и с най-прозрачни тарифи е свързването в електропреносната мрежа в Бургас и Пловдив.

Регистрирането на собствеността изисква снабдяване с 6 различни документа от различни ведомства. Все пак най-лесно това се случва в Русе, където процедурата отнема само 11 дни и струва 2.6% от дохода на глава от населението. Най-трудно е в София, където са необходими 19 дни. Електронното свързване на имотния регистър, кадастъра, общините и данъчната администрация значително ще спести време и средства на фирмите и гражданите при ваденето на различни имотни скици и регистриране на собственост. Все още обаче не е ясно кога ще бъде реализирано въпреки заканите на правителството бюрократичните бариери да паднат възможно най-скоро.



Споделете текущата публикация:

Коментирай





Ако коментарът ви не е на кирилица няма никакъв смисъл да натискате този бутон!
Не го правете и ако не сте напълно съгласни с тези правила!



Реклама

advert-vnews1

Hot News

Вътрешната опозиция ще иска на пленума оставките на лидерката Корнелия Нинова и шефа на предизборния щаб Кирил Добрев заради резултатите на вота.

Слух, че автобус от Варна ще кара протестиращи пред “Позитано” в неделя. Гуцанов […]

 

В сутрешните часове на места в равнините ще има ниска облачност или мъгла. Ще бъде почти тихо. Минималните температури ще бъдат […]

 

Ще преобладава облачна време, дъждът в западните райони ще спира, по-късно и облачността ще се разкъса, съобщават от Националния институт по […]

 
 

към началото